måndag 13 juli 2009


BBC
'عملیات تجسسی دولت بوش بسیار گسترده بود'

تعداد بسیار کمی از مقام های کاخ سفید از 'عملیات تجسسی رئیس جمهوری' مطلع بوده اند
گروهی از بازرسان آمریکایی اعلام کرده اند دولت جورج بوش با راه اندازی یک عملیات تجسسی بزرگ سعی داشت انبوهی از اطلاعات را از شهروندان ایالات متحده جمع آوری کند.
به گفته پنج بازرس فدرال، این عملیات بسیار گسترده تر از شنود جنجالی تلفن های شهروندان آمریکایی بوده است.
به گزارش این بازرسان، دولت جورج بوش پس از حوادث یازدهم سپتامبر 2001 با صدور یک بخشنامه سازمان های امنیتی آمریکا را موظف به اجرای این عملیات کرد.
به رغم انتشار گزارش بازرسان فدرال، نوع فعالیت های تجسسی انجام شده همچنان در حالت طبقه بندی شده قرار دارد و درباره آن توضیحی داده نشده است.
بر اساس این گزارش، تعداد بسیار کمی از مقام های دولت جورج بوش به طور کامل از این عملیات که "عملیات تجسسی رئیس جمهوری" نام داشت، با خبر بوده اند.
بشنوید
گفتگو با خشایار مهیم از دفتر بی بی سی فارسی واشنگتن
این گزارش می افزاید در حالی که جان یوو، یکی از معاونان دادستان کل آمریکا مسوولیت تهیه مقدمات حقوقی اجرای این عملیات را عهده دار بوده است، جان اشکرافت، دادستان کل آمریکا در دوره نخست ریاست جمهوری جورج بوش تا دو سال بعد از شروع عملیات از گستردگی آن مطلع نبوده است.
این گزارش همچنان به این نکته اشاره می کند که بخش مهمی از "عملیات تجسسی رئیس جمهوری" به مبارزه با تروریسم ارتباطی نداشته است.
بازرسان فدرال برای تهیه گزارش از عملیات تجسسی دولت جورج بوش با بیش از دویست تن مصاحبه کرده اند ولی پنج تن از مقام های ارشد سابق کاخ سفید با آنها همکاری نکردند.
این افراد عبارتند از: جان اشکرافت، جان یوو، جورج تنت از روسای پیشین سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)، اندرو کارد و دیوید ادینگتون از مشاوران دیک چنی معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا.
دولت جورج بوش تنها به یک مورد از فعالیت های طرح "عملیات تجسسی رئیس جمهوری" اذعان کرده بود و آن شنود تلفنی بدون مجوز مکالمه شهروندان بود.
این برنامه جنجالی با مخالفت گسترده ای از سوی سیاستمداران دموکرات و مردم آمریکا مواجه شد ولی کنگره در سال 2008 مشکلات قانونی بیشتر موارد شنود الکترونیک را برطرف کرد.
تحلیلگران می گویند انتشار گزارش بازرسان فدرال درباره گستردگی طرح "عملیات تجسسی رئیس جمهوری" نه تنها می تواند برای بعضی از مقام های دولت جورج بوش دردسرساز باشد که مشکلاتی را نیز برای دولت اوباما به همراه خواهد داشت.
علت بروز مشکلات احتمالی برای دولت باراک اوباما ادامه اجرای بعضی از فعالیت های تجسسی دوره جورج بوش در دولت کنونی است.
این گزارش در حالی منتشر شده است که لئون پانتا، رئیس سیا اعلام کرده است یک برنامه هشت ساله تجسسی را به علت بی اطلاعی
نمایندگان کنگره از آن تعطیل کرده است

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar