tisdag 11 augusti 2009





احمدی نژاد: اعضای کابینه عمدتا جوان خواهند بود

آقای احمدی نژاد طبق قانون باید کابینه ای هفته آینده معرفی کند
خبرگزاری کار ایران گزارش داده است که محمود احمدی نژاد اعضای کابینه تازه اش را اوایل هفته آینده معرفی خواهد کرد.
آقای احمدی نژاد که اعلام پیروزی او در انتخابات با اعتراضات گسترده همراه بود چهارشنبه هفته گذشته برای دومین دوره سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.
به گزارش ایلنا وی به یک کانال رادیویی در ایران گفت: "کابینه ام را اوایل هفته آینده معرفی خواهم کرد."
وی افزود که کابینه اش عمدتا شامل افراد جوان خواهد بود.
به گفته ناظران سخنان آقای احمدی نژاد در مراسم تحلیف چهارشبنه گذشته - 14 مرداد - در مجلس شورای اسلامی حاکی از استمرار سیاست های دوره نخست ریاست جمهوری اوست اما ممکن است به شکلی ملایم تر پیاده شود.
وی چهار اصل برنامه های آینده خود را چنین برشمرد: تشویق ارزش های فرهنگی؛ برابری و فرصت برای همه شهروندان؛ توزیع عادلانه ثروت؛ و یک سیاست خارجی فعالانه.
آقای احمدی نژاد در آن سخنرانی از مجلس خواست از طرح ها و برنامه های آینده او حمایت کند و گفت او به آرای شجاعانه نمایندگان مجلس برای پیشبرد برنامه هایش نیاز خواهد داشت.
او در زمینه سیاست اقتصادی نیز خواستار توزیع ثروت و اجرای برنامه های کنونی دولت شد.
آقای احمدی نژاد در زمینه سیاست خارجی گفت که او یک سیاست خارجی فعالانه را پی خواهد گرفت و گفت ایران یک حضور موثر و قوی در امور بین المللی خواهد داشت.
او همچنین اخطار داد که برخی دولت های خارجی باید به خاطر آنچه دخالت در مسائل دیگران خواند مواخذه شوند. وی گفت که ایران توهین این کشور را تحمل نمی کند.
محمود احمدی نژاد در اشاره ای غیرمستقیم به واکنش جهانی به نحوه برگزاری انتخابات و برخورد با معترضان، گفت که "برخی از آنها گفته اند دولت را به رسمیت می شناسیم اما تبریک نخواهیم گفت" و افزود که معنی این سخن این است که "آنان به رای و اراده ملت ها احترام نمی گذارند" و گفت "کسی منتظر تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک های شما ارزشی قائل خواهد بود."
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در جلسه تحلیف گفت که مجلس در دادن رای اعتماد به وزیران، به اصالت دینی وزرای پیشنهادی، سابقه انقلابی و تبعیت آنان از ولایت فقیه و تخصص و تجربه کاری آنان را مورد توجه قرار می دهد.
طبق آئین نامه مجلس، رئیس جمهوری موظف است ظرف دو هفته پس از تحلیف، وزیران مورد نظر خود را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند.
در پی اختلافاتی که میان آقای احمدی نژاد و بخش عمده ای از اصولگرایان بر سر پست معاونت برای اسفندیار رحیم مشائی بروز کرد، وی از سوی این گروه تحت فشار است. آقای احمدی نژاد پس از اعتراض های گسترده و دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی، مشائی را از معاونت ریاست جمهوری کنار گذاشت و به سمت مشاور خود برگزید.
جبهه اصولگرای پیروان خط امام و رهبری هفته گذشته در بیانیه ای آقای احمدی نژاد را به مشورت با رهبر و مجلس برای انتخاب کابینه فراخواند و نسبت به تبعات انجام ندادن این کار هشدار داد

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar